الأربعاء، 18 يونيو، 2008

اذهب الى الجحيم

ايها الجهل..اذهب الى الجحيم
كان بودى ان تكون الجملة الثانية جملة انجليزية اخلرى تعبر عن الغل والكره ولكن للاسف لايمكن كتابتها ولا حتى التلميح لها-المهم- عن الجهل اتكلم.....ولكننى لا اقصد الجهل الذى يجعل صاحبه على غير علم ان رازرفورد هو من قسم الذرة.
اتكلم عن الجهل المنتشر فى بلدنا جهل من نوع خاص جدا.....
يكفى ان تحاول ان تصرح بافكارك او احلامك او مشروعاتك لتجد الف شخص يتهكم ويسخر ويخبرك فى حكمة انك تحلم وانك ما زلت طفلا لم تخبر العالم جيدا بعد..... اليس هذا جهلا؟؟؟؟؟
فى بلدنا لانؤمن ان حق الكلام مكفول للجميع وانه ليس من حق احد ان يصادر على اراء الاخرين.
اختلف معى........ ناقشنى..........حاول ان تقنعنى............ ولكن ابدا لاتحاول ان تسفه ارائى.
الناس فى بلدنا يعتقدون ان احباط الاخرين والاستهزاء بالثقافة والعلم واجب مقدس ..
ارى انه ليس من الضرورى ان تكون عالما او حكيما لكى تحظى بالاحترام من الاخرين. لكن كم واحد اخر يؤمن بهذا؟
يكفى ان تبدى رايا فى اى شىء وسوف تجد الكثير من السيوف تشهر فى وجهك حتى اذا اذا لم يكن رايك يخص موضوعا شخصيا لاى من اصحاب هذه السيوف.فالفن حرام بكل انواعه. والقراءة تفاهات تبعدك عن الواقع. والسياسة اكاذيب. والاستمتاع باى شىء ترف محرم حرمانية الدم.
سيوف تشهر فى وجهك تخبرك ان المجتمع ينحدر بسرعة وياخذك معه للاسف.
اصبح الجهل يسيطر على تفكيرنا تماما.
ولكن المشكلة الحقيقية ان هناك من يستسلم لهذا الجهل ويكف عن التصريح باراءه وافكاره.
الاسوا يحدث على طريقتين اما ان تنعزل عن المجتمع وتشعر بالاغتراب واما ان تنخرط وتتخلى عن قناعاتك.
انا ارى ان هناك حلا افضل: اشهر انت ايضا سيفك......... احلم.....تكلم...عش كما يحلو لك......
وعندما يعترض الجهل فليكن ردك: ايها الجهل اذهب الى الجحيم.

هامش اخير:هناك مجموعة من الناس اللى زى الفل قرروا يشهروا سيوفهم فى وجه الجهل وعملوا مدونة جامدة جدا اسمها على حريتنا اتمنى تزوروها وتشوفوا الناس اللى عايشين على حريتهم عنوان المدونة3ala7orytna.blogspot.com

هناك 53 تعليقًا:

Mero يقول...

جميل جميل جميل
بس مين اللي ضايقك أوي كدا؟؟ :)
بس انا اعتقد ان احترامي للرأي اني اقدر وجوده واحترم صاحبه متعرضلوش
بس ميمنعش اني اطعن واجرح واكشف فساد اي راي انا مش مقتنع بيه
احترام الراي اعتقد انه احترام صاحب الراي مش الراي نفسه

بطوط حبوب يقول...

مؤمن بالمثل القائل

لو سكت من لا يعلم لقل الخلاف
ومش من حق كل واحد انه يقول رايه فى اى موضوع

مش من حق المهندس انه يقول رايه فى مسأله طبيه بحته بحجه حريه الرأى وانا مش جاهل وانا بعرف اكلم اهو

سوسا ومودى يقول...

لو تلاحظى أن معظم العلماء المصريين اللى برزوا ونجحوا كانوا عايشين برا مصر
لانهم كانوا بيواجهوا الكثير من الاحباطات والمعوقات هنا
محدش بيسمعهم محدش بيساعدهم ولا بيسدقهم
كل المسؤزلين ماشيين ورا دماغهم بس
وأكبر دليل على فشلهم
مشروع توشكى
لولولولولولوى

فارس بلا جواد يقول...

موضوعك فعلا مهم .. أنا كمان باشعر ساعات باللي قولتيه وبيقابلني كتير في حياتي .. بس ما تخليش شوية الكلام من بعض الجهلاء علي حد تعبيرك يصيبك بالإحباط
أستمري في كتابتك و ماتهتميش بالكلام ده
قال أحد الحكماء
خاطبت ألف عالم فغلبتهم
وخاطبت جاهل فغلبني
بوست جميل وبالتوفيق دايما

نعكشة يقول...

تصدقي و تآمني بالله

لا إله إلا الله
لسة انهاردة الصبح كنت بألف اغنية او خاطرة او شعر حسب اسمها لإني بعتبرهم اغاني عن الأحلام

لسة هظبط فيها و هبقي احطها ف يالمدونة

سبحان الله

كلنا بنفكر في الحاجة
وكل واحد بيتكلم باسلوبه

بس الفكرة في التنفيذ

يا رب كل حد يقتنع باراءو يفضل وراها لحد ما يحقق كل احلامو

يا رب يبعد عنا الجهل
والعقم ف يالافكار
والتبلد العقلي

آمين

جوزيتي خيرا

دمتي سالمة

سلامون عليكي

في حب مصر يقول...

الاحلام مشروعة.. لكن الكلام عنها ممنوع..زيها زي السياسة..ههههه
هو الحقيقة فيه مشكلة كبيرة عندنا بخصوص تقبل الرأي الآخر.. ومتهيألي قدمنا خمسين سنة علشان نقدر نفهم يعني ايه رأي الآخر

تحياتي

Baker يقول...

المشكله الاكبر فى هذا العالم ان الاغبياء و المتعصبين دائما ما يكونوا شديدى الثقة بانفسهم بينما الاكثر حكمه تملاهم الشكوك

enjy يقول...

mero:طبعا جميل.انا معاك فى كل حاجة بس انا مش باتكلم عن الفساد انا باتكلم عن اى راى تحاول تبديه فى اى حاجة فى الدنيا دة انت لو قلت باحب البامية ويكون اللى بتكلمه مش بيحبها يقعد يقولك اد ايه البامية دى وحشة ومش كويسة وانك غلطان انك بتحبها...واحترام الراى يعنى احترامك لنفسك............


بطوط حبوب:انا معااااااااااااك.....


سوسا ومودى:عندك حق يا سوسا يا اختى والله ..........


فارس بلا جواد:اهلا يا دكتور ماتخافش علية انا ولابيهمنى عااااادى........


نعكشة:يارب يسمع منك........


فى حب مصر:خمسين سنة بس؟هااااااا.......


بكر:ياعينى على الكلام اهو دة الخلاصة...

كيكى يقول...

اذهب الى الجحيم
انا اتخديت
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
عندك حق والله يابنتى
بوست فى الجون

ٍSOU يقول...

اولا الرابط لم يتم العثور علية ..
ثانيا .. عارفة انتى بتحكى بالظيط اللى بيحصل معايا .. بحس ان فى ناس فرحتها انها تشوف فشلك على الرغمن من انها مش بتكرهك علىالعكس دى بتحبك بس عايزاككى تفضلى محلك سر ..مش عارفة هم خايفيين من التغيير و لا خايفيين من فردة جنحاتك و لااية بالظبط...

الدرينى فى تيت راديو وصفهم احسن وصف شفته فى حياتى ..وصفهم انهم ديمترون (الكائن بتاع هار بوتر) اللى بيحرس سجن ازكبان و بيعيش و يقتات على سلب الاخرين اللحظات السعيدة اللى فى حياتهم و اطفاء اى شمعة امل جواهم ..اسمعيها هتعرفيهم http://www.teetradio.com/listen-75.html

انا اشهرت سيفى فترة و اتكسرت فترة تانية و حلمت بينى و بين نفسى ...و حاليا بحلم بينى و بين نفسى و انا مكسورة بس لسة عندى دخان امل ضعيف ان فى حياة تانية مستانيانى

شـمو نشـادر يقول...

ازيك يا انجى ..

اول حاجه انا حاسك متنرفزه اوى و مضايقه نفسك ..

يا بنتى مفيش حاجه تستاهل زعلك ..

وبعدين الناس دى اتفه اساسا من ان احنا نرد عليهم او ندلهم اهميه ..

دول بيجادلو فقط من اجل الجدال العقيم ..

بيبقو عارفين كويس اوى من جواهم انهم غلط .. بس ميحبوش ابدا اللى حواليهم يعرفو انهم غلط ..

و تحياتى ليك يا جميل ..

و شكرا ع الاعلان الجامد ده بتاع على حريتنا .. دى مدونتنا كلنا على فكره ..

أسامة أمين

علم الهسس يقول...

قتلة الأفكار

منتشرين فى كل مكان
ولكن برأى
هذا ناتج من الحالة العامة التى يحية فيها الإنسان
حياة الفشل التى تحيط به
حياة الإحياط والخنأة المنتشرة فى كل مكان
عدم تربيته على صناعة النجاح والكلام عنه

تجد الناس تتكلم فى العمل وفى الشارع وفى اغلب احاديثنا
عن الفشل والإحباط وعن عدم امكانية الفعل
واحنا مش هانفقدر
وكان غيرك اشطر
وانت مين يا ابنى
هاتصلح الكون
روح يا ابنى انت ما عندكش خبرة فى الحياة
..
..
الخ

عالعموم
ما تبصيش لهؤلاء القتلة
وخليكى ماشية فى طريقك
ولما يحدث نجاح
هتلاقى نفس الناس اللى كانوا بيقتلوا افكارك
هم هم
اللى بيرحبوا بنجاحك

Rain_Drops يقول...

كلام جميل قوي ، بس أنا حاولت أدخل مدونة على حريتي دي مش لاقيلها وجود ، هو أنا بس اللي جرب و ماعرفش ولا فيه ايه بالضبط !!!

Foxology يقول...

موضوع جميل جداااااا

الجهل فعلا بأة منتشر يطريقة غير طبيعية زى والعياذ بالله الورم السرطانى لما بينتشر فى الجسم كله

الجهل على فكرة اللى ف البلد بأة انواع كتيرة اوى لا حصر لها

جهل بالأخلاق .. جهل بالذوق العام .. جهل بأصول النقاش والأختلاف .. جهل × جهل معشش زى العنكبوت فوق ادمغتنا

مش عارف ايه الحل بصراحة وفكرت كتير ف حل يخللى الناس تفوق من جهلها لكن للأسف فشلت فى ايجاد حل

شكرا على البوست :)

كيكى يقول...

اولا وحشتينى...انتى عاملة اييييييييية
فى يابت حد مضايقك قوليلى..
مكنتش عارف اكلم فى اول تعليق..علشان اخويا كان فوق دماغى
قولى بس واجيب اصحابى المصارعين..
اى جاهل ى حتة فى الدنيا..تحذيررررررررر
اسمع كلام انجى احسنلك واذهب للجحيم

كاتب مصري يقول...

السلام عليكم
يا سيدتي الفاضلة انجي
والله أنا مشفتش غير تعليقين اتنين منك وكنت متعجب لإنك قلتي هقرفك في المدونة أنا قابل تيجي علطول بس مش عارف والله تعليقاتك مش بتظهر ليه عموما أنا هشيل تأكيد الكلمة في التعليق عشان أريحك وشكرا ألف شكر ع الزيارة والتعليق
وأوعدك تدخلي تلاقي الحلقة الأخيرة من قصة قطعة عذاب خدي بالك هتلاقيها في نفس البوست يعني لازم تنزلي بالصفحة عشان تشوفيها هتلاقيها تحت الجزء الأول علطول
تحيتي ومتزعليش أنا محبش الناس الي بتقدرني وتزورني تزعل مني
سلام يا سيدتي الفاضلة

Tamer Nabil يقول...

عندك حق فى كل كلمة

بس اصحاب الجهل او الفكر المنبطح موجودين فى كل وقت

اهم حاجة ان الانسان يكون نفسة ومقتنع بما يحمل من افكار وراح يتفق معنا البعض ويختلف البعض بدون تعدى ولكن فى حدود المسموح والنقاش السليم

وفى بقى اصحاب الفكر الواحد المنبطح ودول بقى زى ما قولتى الى الجحيم

انا نزلت اليوم الحلقة الثالثة من ارض النور

تحياتى

مواطن مصري يقول...

استعمار الجهل اخطر من استعمار الاجنبي

blue-wave يقول...

حلوة اوى يا انجى بس لو قولت للجهل اذهب الى الجحيم هايقولك اذهب الى السجن:))
بوست جميل
تحياتى

كوارث يقول...

سلامو عليكم
ازيك يا انجي وعامله ايه ؟
يا رب تكوني بخير
نيجي للموضوع بقه
بالنسبة للجهل ..
فاحنا عندنا جهل كبير جدًا فعلا
كنت قريت قصة مرة اسمها يا أمّة ضحكت للسباعي تقريبًا
القصة ده بجد مالهاش حل
بعتبرها من أروع ما قرأت
الحكاية ان بطل القصة بيقابل درويش شكله عبيط وجارر جمار .. الخلاصة ان الدرويش هيقوله ان الجهل تلات انواع
نوع منهم .. ان اجهل الناس هما اللي مفكرين نفسهم عارفين .. لان دول غالبًا سبب الازمات واللي بيحجروا على الآراء وده جهل شديد
وضرب مثال على كده بان قمة العلم .. هي قمة الجهل
هتقولي ازاي ..
هقولك كلمتين
القنبلة النووية !

محمد الكومي يقول...

مثلث التخلف

الفقر
الجهل
المرض

ربنا يتوب علينا

بوست كويس و تحياتي

Cars Cars Cars يقول...

I think that not only our country , but what you don't know is that american community for example have no knowledge in mostly of them
but they have a modernization in every thing unlike us

أحمد علي يقول...

انجي:
"كان بودى ان تكون الجملة الثانية جملة انجليزية اخرى تعبر عن الغل والكره ولكن للاسف لايمكن كتابتها ولا حتى التلميح لها"

طب ما انتي لمحتي ليها أهو :-)

بيكر:
"المشكله الاكبر فى هذا العالم ان الاغبياء و المتعصبين دائما ما يكونوا شديدى الثقة بانفسهم بينما الاكثر حكمه تملاهم الشكوك"

جامدة جدا جدا جدا الجملة دي، علي سبيل المثال ساعات شخص يسألك عن أفضل جهاز كمبيوتر موجود في السوق دلوقتي، في الحالة دي هاتعمل حاجة من الاتنين:
1- ها تدعي الحكمة وترشحله الجهاز اللي انت ماتعرفش غيره.
2- مش هاتعرف تجاوب لأن كل الأجهزة قريبة في الجودة من بعضها، وانت ما جربتهمش كلهم عشان تحكم.

المشكلة تكمن في إن الناس بتحب اللي ينصب عليها، وبيفضلو الشخص اللي يديهم خيار واحد -حتي لو كان غير صحيح- علي اللي يعرض كل الخيارات ويديهم الفرصة يحكموا بنفسهم .

مش عارف الكلام ده ليه علاقة بالموضوع شوية ولأ، بس الفكرة دي كانت دايما تيجي في دماغي.

عرفة فاروق السيوطى ( الاديب العاشق) يقول...

دكتورة انجى

والله فعلا كلامك صح انا جربت اللى قولتى عليه جهل دة كتير

بس مش ممكن طبعا استسلم ابدا ولكيد سوف اشهر سيقى فى وجه الجهل

تحياتى

enjy يقول...

كيكى:اسم الله عليكى من الخضة يا كيكى ثانيا انت كمان وحشتينى وانا هابقى اقولك على اى حد يضايقنى بس انت حضرى المصارعين ماشى؟..........


sou:دة مش رابط دة العنوان اكتبيه فى محرك البحث وانت توصلى ثانيا سيفك لازم يفضل مشهر على طووول........


شمونشادر:انا عارفة انهم عارفين انهم غلط بس لما تلاقى اصرار على الغلط احيانا تشك فى نفسك العفو على الاعلان انتوا فعلا زى الفل.........


علم الهسس:الله ينور عليك تمام كدة.....


rain drops:شكرا على رايك وبعدين دة مش رابط دة العنوان حطه فى محرك بحث وانت توصل بالسلامة........


foxology:شكرا على رايك و فعلا الجهل منتشر اكتر من العيش فى بلدنا المصون.....


كاتب مصرى:حصل خير انا رحت المدونة تانى.........


تامر نبيل:بس كدة الى الجحيم.......


blue wave:لا مش اذهب الى السجن ولا حاجة عشان انا قصدى الجهل اللى فى الشارع مش الجهل اللى هو بتاع الناس التانية انت عارف باة.........



كوارث:والله ربنا قال فعلا ان اللى مفكرين نفسهم عارفين هم الاخسرين اعمالا يعنى من غير جهودى هم كدة كدة الى الجحيم.......


محمد الكومى:ربنا يسمع منك ويتوب علينا........



cars cars cars:i think that broblem is bigger in our community because of our traditions.we obay it very mutch till we are become blind.......



احمد على:لا انا ماقلتش لالالا على العموم انت ماقلتش رايك فى الموضوع الاصلى نسيب الموضوع الاصلى ونتكلم فى ماما ولا امك؟.........



عرفة فاروق الاسيوطى:حمد الله على السلامة ياعم صح طبعا اشهر سيفك وربنا معاك........

انا يقول...

أوه ييه...تباَ!! :)

دعاء مواجهات يقول...

ياواد ياانجى ياللى ضد الجهل انت

ايوا كدة صيتى مدونتنا وجلجليها

والله كلامك صح والقرار الى اخدتية بانك تشهرى سيفكا نا معااكى فية قلبا وقالبا لانى اكرة الهروب والاستسلااام

تحيااتى لجمداانك يادكتور

بيس ياحلى قمرااية..

حمادة زيدان يقول...

انجي

انا اسف اوى دايماً بجيلك متأخر بس انتى عارفه المواصلات اكيد طبعا"كح كح كح كح" معلش كنت طالع على السلم ....

والله يا انوج أنا نفسي امسك أكبر سيف واحارب بيه الناس اللي بتعقد الدنيا ع الناس ... في ناس كدة موجودين بس علشان يعقدوا الدنيا ع الناس ودول عاوزين قطع ارقابهم بالسيوف

تحياتي انوج
والحق اروح قبل المترو ما يشطب
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ادم المصرى يقول...

انجى اهنيكى على البوست ده

ولكن العيب ليس على اخونا الى فى مصر انا شايف انهم ملهمش زمب الجهل مش جهلهم دا جهل غرهم وعشان نشوف رأى غرنا لزم نسمع وهنا محدش بيدى فرصه لتانى انو يسمعو اهنيكى انجى بجد

Wael يقول...

يقال ان وراء كل جدال انسان جاهل
لكن هذا لا يمنع ان وراءه انسان اخر فاهم على اى حال وبامكانه ارشاد الاخر .

ومع ذلك , توجد اراء عندما نسمح لها بمجرد الخروج من الفم (ربما بدعوى حرية التفكير ) فانها تؤدى الى مفسده كبيرة ونود جميعا لو لصمنا ذلك الفم ولم نسمح له بالتحدث منذ بادئ الامر . والامثلة كثيرة

اعتقد ان المرجع الوحيد هو شئ يسمى " اكتساب حق التحدث " ولا اعتقد ان 10% من المصريين يحترموه , هذا الشئ بمثابة " كارنيه " يعطينى الحق فى التحدث . ربما يكون ماجستير او دكتوراه ,او خبرة طويلة بمهنة ما الخ الخ الخ . كلها اشياء يجب ان نحترمها .

عنى شخصيا , لا احب التعجل بابداء الرأى , وافضل الاستماع لاطول فترة ممكنة .

عذرا للاطالة
nice post :)

كاتب مصري يقول...

يا سلام يا انجي هانم
قلتي هأقرفك في المدونة وأنا اتبسطت جدا وفرحت قلت الله كسبت وحدة تقرا الي بكتبه دايما قارئة مستديمة يعني
واللوقتي ولا من شاف ولا من دري
خير خير خير
يارب يكون المانع خير أنا مستنيكي ع فكرة كده هتروح عليكي التدوينة الجديدة قصة بعنوان ثلاثي رابعه الشيطان
وبعدين مش عاوزا تحطي بوست جديد عندك ليه
تحيتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

دة اية الى خانقك اوى كدة...!!
بصى هى دى طبيعة العالم ..

او مصر ..مش العالم...

بس الصبر ان غدا لناظرة قريب

مواطن مصرى نايم يقول...

بوست جامد
بجد الكلام دا صحيح
بس انا مش بتفرق معايا
و بغلب اى حد بالكلام
اللى شايف ان فكرى غلط يعنى
لو اتكلم معايا فى الحكاية دى
بخلية فى اخر الحوار يقتنع بافكارى
قوة الكلام و الثقة و الايمان بفكرك
يخلوا اى حد يقتنع بيه
تحياتى يا انجى
يا بنت اسكندرية يا مشرفانا
eslam

مطرح ما ترسى....دقلها يقول...

انا بقى من الناس اللى اختاروا الانعزال

ومش هرجع فيه

لان الشعب الجاهل ده ما يستاهلش انه يتعلم

يستاهل حاجة واحدة بس

انه ياخد على قفاه


مع الاعتذار

ِِAdem El-Mahdy يقول...

الجهل انواع

فيه الجهل الشرعى : و دا ان واحد بيتكلم و هو مش عالم و دا ياخد على افاه

و فيه جهل بالواقع : انه عارف حكم لكن مينفعش يطبق على الواقع

دا اللى بنسميه الفقة

تانى حاجة عاوز اقولها ان الحرية برضه انواع

فى حرية انى امل اللى يعجبنى و مش مهم تضر الاخرين ولا لا

زى خالد يوسف و المسخرة اللى بيقدمها و بيسميها حرية رأى و ابداع

و فيه حرية انى اعمل اللى عاوزه لكن ماضرش نفسى و غطبش ربنا
زى انى اتنطط و اروح مصايف و اصاحب ناس كتير من طوائف من افكار و اتجاهات مختلفة
المهم افضل بشخصيتى و ما اذوبش

بس

S H A H يقول...

انا اقدر برده مزوركيش؟!؟
كل ما في الحكاية ان انا و انا و انا كنا بنتخانق مين اللي يكتب و يعلق عندك, لغاية ما ادوني الموافقة النهاردة اخيرا ان انا اللي اجي هنا و اسلم عليكي و اشوف ايه الاخبار\\

اخدلي بقى جولة عندك و اعرضها علينا و نشوف مين فينا اللي هيكتبلك :)))))

سلام مؤقت

S H A H يقول...

جاري زيارة مدونة الحرية

Desert cat يقول...

للاسف يا انجى نحن لا نجيد ثقافة الاختلافومن اختلف معى اعلن انه عدوى
المشكلة ان كل واحد يتشدق بالثقافه ولما تتكلمى يتهكم ويسخر ويحسسك انه العالم العلامة الجهبذ الى ماشى بمكتبه فى دماغه ولما تيجى تتناقشى معاه ده ان عرف يتناقش اصلا تلاقيه سطحى يعنى واخد حيز من الروف
تحياتى ليكى يا جميله

enjy يقول...

دعاء مواجهات:دودو هانم اشهرى سيفك طبعا واللى يكلمك شرحيه بالنسبة للاعلان دة اقل واجب يا استاذه.......


حمادة زيدان:سلامتك من السلم يا حمادة باشا قطع كل الرقابى ربنا يوفقك والحق روح يللا خد الترام احسن..........


ادم المصرى:شكرا على تشجيعك وكلامك صح طبعا..........



وائل: طبعا صح بس مافيش ناس كتير ممكن تسمع اصلا.........


الغزالى:منور بس الموضوع منتشر عندنا اكتر.........



مواطن مصرى نايم: مش كل الناس تقدر تقنع غيرها زيك واساسا مافيش حد من حقه يجرجرنى لمناقشة عقيمة .... اسكندرية متشرفة بيك يا باشا اتمنى ان الزيارة ما تنقطعش.........


مطرح ما ترسى دقلها:كلامك يخوف على فكرة.........


ادم المهدى:كلامك صح وحلوة الانواع دى متقسمة صح...........


SHAH:حمد الله على السلامة يا عم كدة سايبك لوحدك دة كلام؟..........


DESERT CAT:المشكلة فعلا انى طالما خالفتك فى الراى نبقى اعداء على طول هو دة الجهل بعينه.........

ياسر يقول...

اسف علي التاخير الموقع الا بكتب بية
ساعات مبيحبش يفتح
http://www.dorar.net/keyboard.htm
قراءة ردك عليا في البوست الا فات ياستي
قولي الا تحبية عادي عمر الاخوات ما يزعلوا
من بعض.............
اما بقي بالنسبة للبوست دة
فا عندك حق في كل كلمة
وللاسف الشديد احنا في مجتامعنا
مفيش 000000للراي الاخر
وللاسف مفيش حرية للتعبير
ودة راي الخاص بعض الناس بمجرد
انك تبداءي معاهم حوار يحسسك ان هو
ابو العريف والجهبز الا بيفهم ويعرف اكتر من اي
حد ودة عندي علاجة سهل بقفلة وداني واتجاهلة
تحياتي د/انجي
ياسر

كاتب مصري يقول...

الظاهر يا انجي اني أنا الي هقرفك ليل نهار في المدونة مش انت
تقريبا واضح جدا مش كده
هههههههههه
معلش أصلي بحب جدا أشوف تعليقك حتى لو نص كلمه وسط التعليقات ع التدوينات الجديدة
وبعدين ارحميني وحطي حاجة جديدة بأه
على فكرة معدتش هآجي وأقلك عاوزك تزوريني عشان مبقاش رخم بس اياك متسوقيش فيها انت كمان
هههههههههههه
تحيتي

dramaqueen يقول...

ميرسى يا انجى على زيارتك لمدونتى اتمنى تتكرر

وعلى رأى المثل لو بطلنا نحلم نموت
مينفعش منحلمش لازم نحلم عشان نبقى احسن حتى لو حاولوا يهدموا امالنا لازم نبص بس على حلمنا واهدافنا

سنووايت يقول...

النوعية دي من الجهلة اخطر من الف عدو لانهم ممكن يكونوا من اصدقائك وبيفضلوا يحبطوا ويصروا علي السخرية من افكارك لحد ما تستسلمي لهم وترفعي الراية البيضا , وهم خلف الكواليس بيضحكوا منك ومن قدرتهم علي تنفيذ افكارهم
من الاخر موضوع جميل جدا

الشنكوتي الكبير يقول...

ويقول الراوي يا ساده يا كرام ان ابو ذيد رفع سيفه في وش الطاغيه وقاله يا خسيس
دي امي خضرا الشريفه بنت ابو حنيف
ولو لسانك نطق بالكدب
راح اقطعه بالسيف
ترنتتاتن (دي المزيكا بتاعة الربابا)
ولما خاين العهد غدر به من وراء ظهره
ركب حصانه وعلى بلده وقال يا فكيك


ترن تتا تن

----------------------

المهم يعني الخلاصه من الحكايه دي ايه بقى ان الواحد لو هيعمل ابو ذيد ويحارب ويشهر سيفه لازم له شوية حاجات يحضرها قبل ما يحارب
لازم له درع
وسيف
وخوذه
وحصان
ولجام للحصان
وقلب حديد

الدرع يحميه من الضربات المواجهه والغادره ويصد بيه هجوم الناس

والسيف علشان يقدر يقول رايه ويهاجم ويتكلم
وخوذه يعني حمايه لعقله وفكره ومسمحش لحد يخترقه ويقنعه بتغيير مبادئه
وحصان عشان يقف من فوقه ومحدش ابدا يبقى في موقف اعلى منه ولا اقوى منه فيجبره على حاجه مش عايزها

ولجام للحصان علشان دايما لازم لما ندافع عن فكره عندنا لازم يكون عندنا جزء مرن نسمح بيه اننا لو اكتشفنا خطأنا واننا كنا غلطانين نلم لجام حصانا ونتراجع عن الغلط

وقلب حديد لأن المعارك عمرها مكانت سهله ولا شريفه السيوف مش بس بتنغرس في الضلوع وتعمل جروح في اجسامنا السيوف ساعات بتنغرس في اضعف مناطقنا وفي مناطق قذره جدا
الغادر عمر ما بيحترم نفسه ولا شرفه في المعركه
علشان كده لازم تبقى قلوبنا حديد


------------------------
موضوعك جميل وياريت فعلا كلنا نبقى قد شيل سيوفنا للدفاع عن جريتنا وحياتنا

سلاااااااااااااااااااااااااام

لورنس العرب يقول...

الجهل انواع
فيه جهل التعليم وده معروف
وفيه جهل الحياه - وده بيبقى عند ناس مش عارفه حاجه في الدنيا وموجودين خاصة الأغنياء جدا- مش في دماغهم حاجه
وفيه جهل التعامل - واعتقد هذا ما تقصديه في كلامك
لكن جهل التعامل بيبقى طبيعه في البني آدم زي بصمة صباعه
من الصعب ان الواحد يتعدل فيه

كيكى يقول...

عوووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
.......................
مفيش قلت ارخم وامشى

Dr- Hema يقول...

الجهل تأثيره الفعال أكتر من العلم

وعجبى


د/هيما

zOzO يقول...

جميل اوي البوست ده
كتير من العلماء الجامدين اوي
كانوا مصريين بس للاسف مش لقوا فرصتهم ف مصر

والله اعرف واحد قريبي
هو صيدلي
لسه ف سنه رابعه
قدم بحث عشان يعمل ف مجال معين رفضوه
بس عارفه لو خرج بره هيلاقي الاهتمام
وهينجح اكيد
لانه بجد ممتاز دا بيرتب
ما شاء الله عليه


يبقي انت اكيد ف مصر
هههههههههههههههههه


اسعدتنيني بمرورك
واتمني المتابعه ع طول
وانا كمان

ليكوريكا يقول...

احنا اللي بنسمح للجهل ينطق ويقول حكم كمان

لو احنا صوت رأينا وصل

وكان بنفس قوت صوت الجهله

كان ساعاتها مفيش في مشكله

(( إذا حدثت عالم لغلبته .. وإن حدثت جاهل لغلبني ))

الامام الشافعي علي ما اعتقد :)

----------------------------

ليكوريكا

enjy يقول...

ياسر:حلوة قفلة ودانى دى ياعم والله ينور عليك.............



كاتب مصرى:لا تعالى عشان تقوللى على الجديد لو سمحت ماشى...........


dramaqueen:شكرا لزيارتك اتمنى تكون دايمة...........


سنووايت:شكرا لزيارتك بس المهم انك انت اللى تضحك فى الاخر وللا ايييييه...


الشنكوتى الكبير:ايه الكلام الكبير دة ياعم.............


لورنس العرب:فينك ياعم حمد الله على السلامة............


كيكى:انت تيجى فى اى وقت يا باشا ترخم ايه بس دة البلوج بينور.........


دكتور هيما:عندك حق وعجبى..........


zozo:شكرا لزيارتك وربنا يوفق قريبك دة ان شاء الله............


ليكوريا: ماهو علشان كدة كل واحد فينا لازم يشهر سيفه..........

البت قباحة يقول...

يااااااااااااااااه يا انجى

just do what u believe in as people are not progarmed to argue & b convinced they are just used to imitate others so just dont wait for them its a waste of time

well put words & wonderfull subject to discuss

will يقول...

情趣商品,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣商品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣商品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品.情趣,情趣,情趣,情趣,視訊聊天室

麻將,台灣彩卷,六合彩開獎號碼,運動彩卷,六合彩,遊戲,線上遊戲,cs online,搓麻將,矽谷麻將,明星三缺一, 橘子町,麻將大悶鍋,台客麻將,公博,game,,中華職棒,麗的線上小遊戲,國士無雙麻將,麻將館,賭博遊戲,威力彩,威力彩開獎號碼,龍龍運動網,史萊姆,史萊姆好玩遊戲,史萊姆第一個家,史萊姆好玩遊戲區,樂透彩開獎號碼,遊戲天堂,天堂,好玩遊戲,遊戲基地,無料遊戲王,好玩遊戲區,麻將遊戲,好玩遊戲區,小遊戲,電玩快打

情趣用品,情趣,A片,AIO,AV,AV女優,A漫,免費A片,情色,情色貼圖,色情小說,情色文學,色情,寄情竹園小遊戲,色情遊戲,AIO交友愛情館,色情影片,情趣內衣,情趣睡衣,性感睡衣,情趣商品,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室 ,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080苗栗人聊天室,080聊天室,視訊交友網,視訊

借錢,黃金,黃金回收,黃金價格,黃金買賣,當舖

A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人

a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍

غير معرف يقول...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘