الجمعة، 3 سبتمبر 2010

مسلم..مسيحى..مصرى


كنت من فترة طويلة قد اقتنعت بلاجدوى الكتابة فى الشأن العام..ماذا سأقول أنا فيما يحدث من مهازل وكوارث فى وطنى؟؟
ليس لدي الجديد لأضيفه وليست من هواياتى أن أكتب فيما قتل بحثاً..كففت عن التعليق منذ دهور..لم أعلق عندما رأيت لافتات التكتل الوطنى لترشيح جمال مبارك رئيساً ولم أتساءل لماذا هذا الشغف بالحصول على صبغة شرعية للأمر طالما نحن الطرف الأضعف على طول الخط..لم أعلق عندما قرأت كغيرى عن صفقة شراء الغاز من الصهاينة بسبعة أضعاف بيعه لهم..لم أعلق عندما قرأت أن الجهاز المركزى للمحاسبات يقر أننا شعب مرفه..لم أعلق عند انقطاع الماء والكهرباء والزيادة الفلكية فى أسعار الطعام..لم أعلق عندما قرأت مقال إنى صائم لحمدى قنديل فى جريدة الشروق..لم أعلق عندما رأيت أحلام تنهار بسبب أننا مصريون لا حق لنا فى الرفاهيات المتمثلة فى اكتمال قصة حب أو زواج..لم أعلق عندما رأيتنى أفقد يقينى بكل شىء وأكف عن الكلام الغريب الذى كنت أقوله عن أننا لا يجب أن نهجر هذا الوطن..لم أعلق أو أتعجب عندما رأيتنى أدندن قصيدة تميم البرغوثى بتصريفى الخاص وأقول بلا أى مشاعر أن "قالولى بتحب مصرقلت لأ"..لم أعلق عندما رأيت أننى يجب أن أعتذر لكل من صدعت رؤوسهم بنقاشى الفضائى عن ضرورة ألا نتخلى عن هذا الوطن وأن أطلب منهم الصفح عما بدر مني عندما كنت أقول أنه ممكن أن نحقق الكثير هنا.. لم أعلق عندما رأيت منى الحسينى تقول لأحمد فؤاد نجم أنه يجب ألا ينتقد الحكومة علناً حتى لا ننشر غسيلنا وأنه اللى مالوش كبير يشتريله كبير والرئيس مبارك هو الكبير بتاعنا ولازم مننتقدهوش "ملحوظة : حدث بالفعل بلا أى تحريف من جانبى".. لم أعلق ولن أعلق.. لن أعلق لأن ما يحدث هو أفعال كبار لا دخل لنا فيها..كنت أراهن على أمثالى..كنت أقول أن الشعب والأرض منفصلين عن الحكومة..وأن ما تفعله الحكومة من تخريب متعمد لا دخل لنا -نحن الغلابة- فيه..كنت أقول أننى لن أعلق لأن الشعب مازال شعب..وأن طول العمر العسكر عسكر لكن الناس..الناس كانت ناس..الآن يجب أن أتحث كى لا أفقد يقينى أيضاً بالبشر..فقط ما دفعنى للكتابة اليوم هو ما يحدث من عك صريح لا أستطيع ألا أقول أنه عك..حتى الشعب اتهبل زى ما الحكومة اتهبلت..وأنا أكثر ما يمكن أن يثير أعصابى هو الهبل..الهبل ولا شىء سواه.

أتذكر أنه منذ سنتين تقريباً قالوا لى أن هناك من يدعى محمد وأنه تنصر..أصبح مسيحى ويريد أن يغير ديانته فى البطاقة..كل رد فعلى كان "ايه المشكلة؟؟ ميغير ديانته..فين الكارثة يعنى مش فاهمة"..هكذا..عادى جداً..محمد اختار أن يصبح مايكل..أين المشكلة؟؟ لا أفهم لماذا يجب علينا أن نهب كى نعيده الى الدين وننقذ وجه الإسلام؟؟ أرى أنه حر..هو عايز يبقى مسيحى هو حر..عندما نعود كلنا إلى الله سوف يحاسب..لماذا يجب أن أشغل بالي به وبأمثاله؟؟ ثم ماذا سوف يضير الإسلام إذا تنصر واحد؟؟ بل مائة؟؟ألف..ماذا سيحدث للإسلام؟؟ أين الضرر؟؟ لازلت لا أفهم.

منذ أسابيع سمعت أن كاميليا أسلمت..نفس رد الفعل ولازلت لا أفهم أين المشكلة..هل يجب أن أرقص طرباً لأن كاميليا أسلمت؟؟ لماذا؟؟ هل هى عمر بن الخطاب؟؟ لماذا يجب أن أنشر خمسين تاج عالفيس بوك بهم صورة كاميليا وهى منتقبة وصورتها عارية الشعر بخلفية تقول إدعموا كاميليا وأنقذوها من هؤلاء الجبابرة؟؟ لماذا؟؟ لا أفهم دورى فى هذا العك الذى إن لم أشارك فيه فأنا زنديقة كافرة؟؟

ثم أصلاً لماذا هذا التعصب الغريب؟؟ لماذا عندما يتنصر محمد لا يصبح لدينا شاغل إلا أن نحذر بعضنا من أن "التبشير ماشى فى البلد اليومين دول" حتى لو كان لازلت لا أفهم أين المشكلة..من يريد أن يتنصر سوف يتنصر دون تبشير ومن وقر فى قلبه أنه مسلم الله فى سماه لو حصل ايه ماهو متنصر..لماذا عندما تسلم كاميليا يقول المسيحيون أن الدعوة ماشية فى البلد ولازم تاخدك ساتر؟؟ ماذا سوف يحدث عندما تنتشر الدعوة؟؟ من يريد أن يسلم سوف يسلم دون أى مجهود من جانب المسلمين ومن يرى أن المسيحية هى الدين الحق لن تستطيع أن تقنعه أن يغير دينه مهما فعلت..الموضوع شخصى جداً وروحانى جداً ولا أؤمن أن أى عوامل خارجية يمكنها أن تؤثر فيه..من يريد أن يكون مسلماً هو حر منتهى الحرية ومن يريد أن يكون مسيحياً فهو حر منتهى الحرية..لسنا آلهة..الله هو من سيحاسبنا فى النهاية.

ثم أصلاً لماذا هذا اليقين الغبى أن من يسلم يحتاج دعمنا؟؟ هو أصلاً أسلم دون أن يدرى أحد من الأمر شيئاً..لماذا الآن يجب علينا أن نهب لنصرة كاميليا؟؟ ولماذا يجب على المسيحيين أن يدعموا محمد الذى أصبح مايكل؟؟ هو أصبح مايكل بكامل إرادته الحرة فلن يزيده من الأمر شىء عندما يقفوا بجانبه..كل منهم يستمد القوة من اختياره الحر ولا يلتفت إلى كدابين الزفة..عندما تأتى كاميليا وتطلب المساعدة ساعدوها وقفوا بجانبها لكن كاميليا لم تطلب..مايكل الذى تنصر أيضاً لم يطلب أن يحتضنه المسيحيين فلماذا هذا الحماس غير المبرر؟؟

غبى من ينكر أن هناك احتقاناً طائفياً فى مصر..غبى من يبتسم ويقول أن الهلال مع الصليب واحنا كلنا اخوات..غبى غبى غبى..هناك احتقان طائفى شديد..هناك قنبلة توشك على الانفجار بيننا..لن يستطيع أينا أن ينكر أنه مجبر طوال الوقت على أن يثبت أنه ليس هناك ضغائن بيننا..طالما أنت يجب عليك أن تثبت حسن نيتك طوال الوقت فتأكد أن هناك ما يريب.

موقنة أنا أن الموضوع يختلف تماماً عن أن هناك مسلم يكره مسيحى أو أن مسيحى يكره مسلم..القصة قصة قهر واقعة على الاثنين ولا سبيل لتفريغه إلا عن طريق التعصب الدينى فلا يجب أن يعمل عند المسيحى إلا شخص من نفس ديانته ويجب على ميشيل أن يكون كل أصدقاءه هم مايكل وفادى وماجد وأن يظل كل أصحاب أحمد هم صالح ومحمد ومصطفى فقط..ويجب على الطرفين تفريغ الصديد النفسى الذى يفعم قلوبهم عن طريق كره الطرف الآخر والتشكيك فى ذمته وسبه من وراءه.

ليس الموضوع موضوع غيرة على الدين..فلا مينا الذى يكره المسلمين مواظب على قداس الأحد ولا محمود الذى يكره المسيحيين يصلى الفروض جميعاً..الموضوع موضوع ميزان قهر يجب أن يبقى متوازن..يجل أن نفرغ شحنة الكره والبغض فلا نجد سبيل إلا أن نكره بعضنا وهذا منتهى الغباء لأن الشحنة تزيد وتزدهر وتنمو وتقود إلى مزيد من الاحتقان والذى يغرقنا فى دوامة كره وبغض تبعدنا عما يجب أن نهتم به فعلاً.

هناك احتقان طائفى شديد يجب على العقلاء أن يفيقوا منه ويحذروا الباقين..الغلاء لا يفرق بين عاطف وعبد الرحمن..المياه مقطوعة عن تريز وفاطمة..الغاز الذى من حقى وحق إيرينى يباع للصهاينة ولم يتساءل المخبرين الذين قتلوا خالد سعيد عن اسمه الثلاثى وما إذا كان خالد سعيد سرجيوس أم خالد سعيد محمد..عندما تظلم فى وطنك ولا تجد الضروريات لن تشفع لك خانة الديانة فى البطاقة الشخصية.

أرجوك..وجه غضبك فى المكان المناسب..أو اترك البلد وارحل.

ملحوظة : قالولى بتحب مصر..قلت آه بس زعلان منها شوية.

..........إنجى إبراهيم.........



هناك 42 تعليقًا:

Ramy يقول...

أزيك

انا بقالى فترة مبعلقش عند حد

بس الموضوع شدنى

هقولك حاجة انت قولتى الصح على فكرة

مش هقول حاجة تانى مش هعرف حاليا

شكرا ليكى

Mahmoud يقول...

كلامك صح جدا

Unique يقول...

لا أجد ما أقول
أحسنتِ

غير معرف يقول...

نسيتي حضرتك حروب الردة ؟؟
نسيتي أن ديننا الحنيف أمرنا بأن نقاتل كل المشركين ؟؟
" و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين لله " صدق الله العظيم
نسيتي أن " من بدل دينه فأقتلوه " ؟؟
نسيتي : " أمرت أن اقاتل الناس جميعا حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله .. " ؟؟
نسيتي دينك و أوامره ؟؟ نسيتي فريضة الجهاد ضد المسيحيين الكفرة و اليهود الملاعين ؟؟
نسيتي كل الفتوحات و الغزوات التي قام بها رسولالله صلى الله عليه و سلم و قتل فيها الآلاف من أجل نشر الدين و نصرة الحق ؟؟
نسيتي الحروب التي خاضها الخلفاء الراشدين لقتل من إرتدوا عن الإسلام بالآلاف بعد موت الرسول بعد أن ظنوا أن الإسلام شوكته إنكسرت بموته صلى الله عليه و سلم و ظنوا أنهم يستطيعون العودة مرة أخرى إلى دياناتهم القديمة ؟؟
نسيتي كل ذلك و بكل بساطة تقولي و ما المشكلة ؟؟؟
حسبي الله و نعم الوكيل
المشكلة فيك و في أمثالك ممن لا يفقهون في الدين شيئا ولا يدرون شيئا عن فريضة القتل في سبيل الله و هي أسمى الفرائض جميعا
حسبي الله و نعم الوكيل فيمن حاول إضعاف هذا الدين من العلمانيين الكفرة و إعلمي أنه لا وجود للوطن في الإسلام فلا وجود لما يسمى الجنسية المصرية أو السعودية أو الكويتية أو أي جنسية أخرى لأن الإسلام هو الذي يجب أن يسود على الجميع و إعلمي أنه لا يوجد ما يسمى بالحرية الدينية في ديننا الحنيف فإما أن تكون مسلما و إما أنني مأمور بقتالك و قتلك إلا إن شهدت أن لا إله إلا الله و أن محمدا رسول الله و أن من يبدل دينه فلا شئ له عندنا سوى السيف و والله سيأتي اليوم الذي يدخل فيه كل الناس للإسلام كرها أو طواعية أو يدفعون الجزية عن يد و هم صاغرون
و إن غدا لناظره قريب
الله أكبر و لله الحمد
الله أكبر و لله الحمد
الله أكبر و لله الحمد
فداك نفسي و أبي و أمي يا رسول الله

غير معرف يقول...

انت قتلت كام واحد بقى لغاية دلوقتى؟؟؟لنصرة دينك الحليف طبعا ..الواضح انك انت بتنسى..نسيت :لا اكراه فى الدين قد تبين الرشد من الغى. نسيت :لكم دينكم ولى دين.نسيت:إنما ينهاكم الله عن الذين قاتلوكم فى الدين وأخرجوكم من دياركم وظاهروا على إخراجكم أن تولوهم "
طيب نسيت:لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم وتقسطوا اليهم ان الله يحب المقسطين.موقفك ده يلخص اللى هى كانت بتتكلم فيه بالظبط

غير معرف يقول...

يا من ترى نفسك علامة في الدين الإسلامي و ترى أنني نسيت الكثير منه أذكرك بأن آيةالسيف قد نسخت كل اية مخالفة , والنسخ هنا يعني انّ تلك الايات المخالفة قد " سقط حكمها وبقى رسمها" ولا ينبنى عليها اى أثر تشريعي.
قوله تعالى: (وَقَاتِلُوا المُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً)

(برَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ المُشْرِكِينَ)

(انفِرُوا خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَاهِدُوا) وهي جاءت بعد قوله (مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ (38) إِلاَّ تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَاباً أَلِيماً)

الآية الرابعة هي آية الجزية (قَاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلا بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ )

كل تلك الآيات لا تكفيك ؟؟
ألا يكفيك كتب كل الفقهاء في فقه الجهاد ؟؟؟
أأنت أعلم من فقهاء الإسلام الذين إتفقوا و أفتوا بجواز قتل المشركين فور رؤيتهم و مجاهرتهم بشركهم ؟
و الله إنكم لضالون مضلون و الله و رسوله منكم براء حتى تتموا دين الله بقتل المشركين أينما وجدتموهم و عدم السماح لهم ببناء أماكن عبادتهم و عدم السماح لهم بالعبادة من الأصل و الأفضل هو طردهم من البلاد الإسلامية كافة أو قتلهم حيث أن قتلهم جائز ولا إثم على من يفعله كما أفتى الإمام الشهيد حسن البنا

علاء يقول...

الأخ غير معرف.. لو سمحت خلي الإمام حسن البنا بعيد عن الأسلوب اللي بتتكلم بيه، كفايه عليه "وديع" حامد. الله يخليك!
ربما أوافقك في بعض ما ذهبتَ إليه، لكني أخالفك تمامًا في هذه الغطرسة التي تتحدث بها، وكأنك الوكيل الرسمي لدين الإسلام في مصر، وما أراك إلا أضعفتَ موقفك بأسلوبك!
أما إنجي، فأقول لها إن رد هذا الغير معرف كان طبيعي على تدوينة بهذه الخفة (استخدمت مصطلح لا يُحسب عليّ)، كلام عام وقشور لم تبذل أدنى جهد للتعمق ولو قليلا.
كلام حلو، من اللي بيمسك العصا من المنتصف، يعجب اللأغلبية لكنه لا يحل مشكلة، لأنه أصلا لم يشخص الداء صح من البداية.
أتعلمون أين المشكلة؟ المشكلة ليست في جرجس ومحمد، المشكلة هنا، تلخصها هذه التعليقات.
نلخصها نحن حينما نناقش أمورا كبارا بأدوات الأطفال، ونرد على بعضنا بمثل ما قرأتم أعلاه.
أشعر بالأسى حقًا.

The illusionist يقول...

الى الجهااااااااااااااااااااد

يا قطز

اعطنى الحصااااااااااااان

انها الحرب يا ست ام احمد

الله اكبر

enjy يقول...

غير معرف..حاولت مرتين أو ثلاثة أن أرد عليك من العمل رد بسيط ..كنت أريد أن أخبرك أنه خسارة فيك شوية الكهربا اللى هسحبهم عشان أرد عليك..بس ربنا ما أرادش بقى ولازم أرد عليك رد مطول.. إستعنا عالشقى بالله..

بص يا أخ مجاهد..آه ما انت اسمك مجاهد بقى على أساس انك حامل الراية وكدة.. ديننا مفيهوش قتل..الدين بتاعى أنا مفيهوش قتل..النبى يتاعى مكانش بيقتل حد مش من دينه..اسيرة بتقول انه الطرفين كانوا متعايشين مع بعض وكل واحد فى حاله..يا أخ مجاهد دة حتى الدين بتاعى قال طعامكم حل لهم وطعامهم حل لكم..يعنى مقالش نخاصمهم وكل واحد يبقى وشه فى الحيطة من زميله..دى حاجة..الحاجة التانية بقى..انت بطولاتك يا ترى متسجلة وللا انت من أبطال الظل؟؟ يعنى قتلت كام واحد جارك مسيحى؟؟استهزأت بكام واحد مش من دينك؟؟ أخلاقك دى هى اللى اتعلمتها من دينك؟؟ الدين بتاعك بيقول ان شركائك فى الوطن والأرض أعداء؟؟

ثم أصلاً يا أخ مجاهد اسمحلى أقولك ان كلامى مش لأمثالك..أنا أقصد مكنتش بتكلم فى الكفر والايمان والردة..أنا كنت بتكلم فى الوطن اللى بيضيع عشان أمثالك عايزين يقتلوا أى حد من ملة تانية..كنت بتكلم عن القهر والفقر والظلم اللى عايشين فيه بسبب ان أمثالك مغميين عينيهم عن سرقتهم ونهبهم وهتك أعراضهم فى الشوارع وشاغلين نفسهم بالكلام بتاعك دة..ولما أنت بقى حميتك جامدة كدة وسبع رجالة فى بعض ومش طايق نفسك..سايب أكلك يتسرق وغازك يتسرق والميا قاطعة والكهربا بنستوردها من قطر ليه؟؟ وللا دى الرجولة مش قاتلاك فيها؟؟ وللا انت وأمثالك خلاص نسيتوا الهدف الحقيقى من وجودنا على الأرض؟؟ احنا جايين هنا نعمر الأرض يا أخ مجاهد مش نقتل ونسفك دم غيرنا.

كلامى مش هيأثر معاك ولا مع أمثالك..خلاص انتوا رضيتوا تخبوا دماغكوا وتستخبوا فى دين من اختراعكوا.

جتك خيبة

enjy يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
enjy يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
enjy يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
enjy يقول...

علاء..كلامى من الأول كان عن المواطنة مش عن الدين..أنا فعلا بتكلم فى قشور ومش عايزة لا اتعمق ولا أقول كلام كبير عليا..أنا بس كل اللى بقوله حاجة قالتها نيللى من زمان فى الفوازير..قالت العبوا مع بعض متتخانقوش..دة مالوش علاقى بالدين..وعلى رأى هشام الجخ..شعور سخيييييييييييييييييييييييف

مجاهد يقول...

يشرفني أنني مجاهد في خدمة الإسلام الصحيح
كل تلك المصائب و الكوارث التي تتحدثين عنها إنما هي لأننا تركنا الدين الحقيقي و رحنا نتعنى بالمواطنة و الكلام الغربي الذي لا يناسب مجتمعنا المسلم و تركنا الكفار يعيشون بيننا و يزاحموننا في أعمالنا و وطننا الإسلامي بل و تركناهم يدخلون أولادهم نفس مدارسنا و تركناهم يتعاملون بالبيع و الشراء معنا مع أن العهدة العمرية تقول أننا إذا قابلناهم في الطريق يجب أن نضطرهم إلى أضيقه لا أن نوسع لهم الطريق بهذا الشكل ثم صرن نتساهل معهم فنرد عليهم التحيه بل و أصبحنا نبدأ نحن بتحيتهم و أصبحنا نهنيهم في أعيادهم مع أن كل فتاوى الفقهاء تؤكد أن هذا شرك بالمولى عز و جل و إعانة للكفار و مشابهة لهم فإذا لم نرجع إلى صحيح الدين ولم نقاتلهم أو نطردهم من بلادنا أو يدفعون الجزية عن يد و هم صاغرون فوالله لنظل على حالنا المتردي يوما بعد يوم .
أما الإمام الشهيد حسن البنا رحمه الله عليه فهو إمامنا إلى يوم الدين و قدوتنا و قائدنا بعد رسول الله صلى الله عليه و سلم و لن يستطيع المشككون أن يشككونا في نورانيته مهما حدث .
و للجميع هنا أذكركم بمقولة مرشدنا السابق فضيلة المرشد مهدي عاكف عندما قال كلمته التاريخية : أن المسلم الماليزي أقرب للمسلم المصري من جاره النصراني.
أقول قولي هذا و أستغفر الله لي و لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

علاء يقول...

ياعم الغير معرف وحياة والدة سيب محمد مهدي عاكف في حاله، لأني بدأت أقتنع إنك بتحاول تشوه صورة الناس دول اللي بتحط اسم كل واحد منهم في نهاية تعليقاتك، علشان تظهر للناس إن كلامك ده مستقى من أفكارهم، وهم برءاء من هذا الأسلوب الهمجي السطحي الذي تتحدث به.
أما إن كنتَ حقًا صاحب قضية فأنصحك بتغيير لهجتك فورًا وبدون تأخير.

علاء يقول...

إنجي.. لا يستقيم أن تتكلمي في أمور يحفها الدين من الاتجاهات الأربع ثم تقولين إنك لا تقصدين الدين، هذا بالضبط مثلما يتحدث أحدنا عن عملية القلب المفتوح ثم يقول إنه لا يقصد الطب!
أما نصيحة الأخت نيللي فنحن بحاجة إليها أكثر من أي شخص آخر، وانظري ما ذا يحدث في ربع متر (مدونة) على العالم الافتراضي لتفهمي مقصدي!

علاء يقول...

حينما تسمع عزيزي القارئ بأزمة كاميليا ليس المطلوب منك مطلقًا أن تقتل كل مسيحي في مصر لأنهم كفار ولاد (تيييييت)، كما لا يطلب منك أحد مطلقًا أن ترقص طربًا لأن كاميليا أسلمت فهي قطعا ليست عمر بن الخطاب.
الإسلام لن يصاب مطلقًا بأنفلونزا الطيور إذا تنصر محمد أو ألف محمود وأحمد وسيد، لكن ليست هذه هي اللوحة كاملة، وليس معنى أنك لا ترى شيئًا ما أنه غير موجود.
ليس أقل من أن تصمت إن لم تكن تعرف أبعاد الأمور وخلفياتها، حتى لا تزيد الطين بلة، والنار اشتعالا!
لأنك لو تدخلت بهذه الخلفية فلا أقل من أن تستفز مشاعر بعض الجدد (اللي لسه ما استووش) فيهيرتلوا (وإن كنت من عشاق الفصحى أقول لك "فيهرفون بما لا يعرفون").
وحينها بدل ما نقعد علشان نحل مشكلة محمد وجرجس نعمل قعدة عرب علشان نحل أزمة محمد وأحمد وفاطمة وأسماء.
يارب أكون قدرت أوصل المعنى!

علاء يقول...

حينما تسمع عزيزي القارئ بأزمة كاميليا ليس المطلوب منك مطلقًا أن تقتل كل مسيحي في مصر لأنهم كفار ولاد (تيييييت)، كما لا يطلب منك أحد مطلقًا أن ترقص طربًا لأن كاميليا أسلمت فهي قطعا ليست عمر بن الخطاب.
الإسلام لن يصاب مطلقًا بأنفلونزا الطيور إذا تنصر محمد أو ألف محمود وأحمد وسيد، لكن ليست هذه هي اللوحة كاملة، وليس معنى أنك لا ترى شيئًا ما أنه غير موجود.
ليس أقل من أن تصمت إن لم تكن تعرف أبعاد الأمور وخلفياتها، حتى لا تزيد الطين بلة، والنار اشتعالا!
لأنك لو تدخلت بهذه الخلفية فلا أقل من أن تستفز مشاعر بعض الجدد (اللي لسه ما استووش) فيهيرتلوا (وإن كنت من عشاق الفصحى أقول لك "فيهرفون بما لا يعرفون").
وحينها بدل ما نقعد علشان نحل مشكلة محمد وجرجس نعمل قعدة عرب علشان نحل أزمة محمد وأحمد وفاطمة وأسماء.
يارب أكون قدرت أوصل المعنى!

enjy يقول...

غير معرف..أنا صاحبة مرض ومش هرد عليك..انت يا عم واحد فاضى خلصت كل لستة الناس المطلوبين عندك وقتلتلك كام واحد مسيحى على كام واحد يهودى وزعقتلك شوية وخلصت كل مهامك الوطنية على كدة وهتنام قرير العين كالرضيع.. على فكرة أنا متأكدة انك زى ما قال الأستاذ علاء متعمد حاجة معينة فى بالك ومصر تعملها..وأنا مش هتساق وراك..خليك بقى كدة قول وسمعنى.

معلش أنا آسفة فى اللفظ بس جتك خيبة كلاكيت تانى مرة.

enjy يقول...

أستاذ علاء: أيوووووووووة كدة..هو دة اللى أنا أقصده..أهو المدونة الحقيرة دى جابت كل دة كلام وافترا على الدين والدنيا يبقى الحل إيه؟؟ منتكلمش بقى وللا ايه؟؟ ونسيب الأخ مجاهد وأعوانه ينتشروا ويتوغلوا ويزحفوا ويقتلوا وللا اييييييييييييييييييه؟؟؟

الله ينور علييييييييك..أنا شامة ريحة حاجة خبيثة..معتقدش ان مهدى عاكف يقول كدة..ولو قال مش هيكون هو دة السياق أبداً..الإخوان أذكى من كدة..معرفش دة فكرهم وللا لا ومعرفش إذا كانوا شايفين كدة فعلاً وللا لا بس هما أذكى من كدة..المرشد ميقولش كدة علناً أبداً..دة غير ان حتى لو دى مشاعرهم الجوانية يرضو متأكدة انهم هيراعوا حدود ربنا فى المعاملة مع خلق الله..

الواد اللى فوق دة مش قاصد خير على فكرة ولا بيدافع عن قضية ولا أى بتنجان خالص..دة حافظ مش فاهم زى ما بيقولوا فى الفيلم.

أما عن الموضوعات التى يحفها الدين من كل جانب..المفروض ان حياتنا كلها يحفها الدين..وللا معنى كدة اننا نبعد خالص وناخد لنا ساتر؟؟

أنا أؤمن بالتخصص بس أنا مقولتش حاجة تمس الدين بشكل مباشر..أنا قلت اللى اتعلمته فى المدرسة من ابتدائى..أى طفل عارف ان لكم دينكم ولي دين..دى مش محتاجة أى تعمق فى أى حاجة..أنا مقولتش غير كدة على فكرة.

أنا راجعت الكلام كذا مرة لقيتنى فعلاً مقولتش حاجة أكتر من كدة.

متردش بقى عالكابتن دة عشان اخنا فى أيام مفترجة والضغط العالى ماشى فى البلد اليومين دول.

dr.lecter يقول...

اسفوخس علينا وعلي اللي حوالينا علشان وصلنا للحال المقزز ده
عايز اتقيا علي المجتمع وعلي نفسي وعلي كل حاجه
فوقوا يامصريين ايه اللي انتم بتعملوه ده هتستفيدوا ايه من ده كله الوطن مش ناقص كفايه
ماتبقاش حاجه منه والله والله خلاص مش هنلاقي في الاخر بلد نعيش فيها طول ماحنا بنعمل فيها كده

Dalia w Ahmed يقول...

ممكن أقولك حاجة ملهاش علاقة بكل الكلام اللي فوق دة ؟؟
أنا حسيت وانا بقرا كلامك أني بقرا لدكتور احمد خالد توفيق وأصلاً بحب أقرالك عشان انتي بتكتبي زيه بالظبط وبحبك من غير ما اشوفك عشان بحسك أنا اللي بتكتب ... بتحبي نفس اللي بحبه وبتقولي اللي نفسي أقوله :)

Sam Sh يقول...

يا نهار إسود !!!!!
إيه يا عم المجاهد ؟؟ فيه إيه ؟؟؟
يا أخي " و إدع إلى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة "
قتل إيه يا عم و بطيخ إيه اللي بتتكلم فيه ؟؟؟
لا حول ولا قوة إلا بالله !!!!!!!

غير معرف يقول...

http://www.masrawy.com/ketabat/ArticlesDetails.aspx?AID=52214

المرشد مهدي عاكف : المسلم الماليزي أقرب إلى المسلم المصري من جاره القبطي

محمد إلهامي يقول...

يا عم زفت الطين إنت خليك ورا الحمار بتاعك اللي قال طظ في مصر و أبو مصر و اللي في مصر
طبيعي واحد تفكيره كده عاوزينه يقول إيه يعني ؟ واحد مش هامه و مبيعترفش بحاجة إسمها مصر أصلا متوقعين منه إيه يعني ؟

علاء يقول...

حينما يتترس الجاهل بالأفاضل، يأتي آخر (حذفتها لأني صائم) ويشتمهم!
فهَّمك الله يا (غير معرف) وهداك يا (إلهامي)، وسامحكِ يا إنجي، وفهمني وهداني وسامحني أنا.

محمد إلهامي يقول...

هو إنت شايفني ضال يا عم علاء ؟؟
لما واحد متخلف زي مهدي عاكف يقول طز في مصر و أبو مصر و اللي في مصر يعني يشتمك و يشتم بلدك يبقى واحد محترم ؟؟؟
ده مفروض يتحاكم على الكلام اللي قاله ده و الدولة إتساهلت معاه

علاء يقول...

* دعوتُ لنفسي بالهداية بعد أن دعوتُ لك بها، ومن منا لا يحتاجها؟ وقد كان النبي –صلى الله عليه وسلم- يدعوا بها لنفسه، وهو خير مني ومنك، ومن كل من دبَّ على ظهر الأرض، فلا تجزع.
بل يقول ربنا (يا عبادي.. كلكم ضال إلا من هديته).
* أيكفي أن تسمع عن شخص كلمة واحدة –"عنه" لا "منه" لاحِظ الفرق- فتُكَوِّن حوله رأيًا؟ وهل من الإنصاف انتزاع الكلام من سياقه (طز في مصر) على طريقة (ولا تقربوا الصلاة) و (ويل للمصلين) ثم الخروج بحكم قاطع لا يقبل الجدال أن قائل هذا الكلام (حمار-متخلف)؟! لا أعتقد أن ذوي العقول المتفتحة – كحضرتك- يقعون في مثل هذه الفِخاخ.
* لن أدخل في شرح سياق كلام أ. عاكف، لأنني لستُ هنا للدفاع عن أشخاص، لكني فقط أودُّ لو ارتقينا ولو (ربع متر) عن ردود الفعل الغاضبة غير المتأنية، فالتطرف في جهة اليمين- غالبًا ما - يكون سببه تطرف مقابل في جهة اليسار.
* كتبتُ كلامًا حول موضوع التدوينة وحذفته؛ لأنني اكتشفتُ أنني أخطأتُ حينما أقحمتُ نفسي في هذا النقاش.. أعتذر لنفسي أولا!
* ليتنا فقط نتوقف عن زيادة النيران المستعرة اشتعالا.

مجاهد يقول...

لن نتوقف حتى تصبح مصر كلهاإسلامية لا يوجد بها سوى المسلمون
كل من يدعي زورا و بهتانا على الإمام الشهيد حسن البنا و على فضيلة المرشد السابق مهدي عاكف حسابه عند الله عسير يوم لا ينفع مال ول ولد فهؤلاء جند الله في الأرض يحق لهم السمع و الطاعة لأنهم ينفذون الشريعة الإسلامية بلا جدال أو مواربة و إن كنا اليوم نتبع مبدأ التقية فغدا سنعلنها صريحة للجميع
نريدها مصر إسلامية إسلامية إسلامية بإذن الله تعالى
و ليخسأ الخاسئون

نور الدين يقول...

الاستاذة الفاضلة :
لا احد يطلب منك ان ترقصى فرحاً بإسلام كاميليا وانا شخصياً لو اسلمت سأفرح لها ولا شك ولو عادت وارتدت فتلك قضيتها
لكن القضية كل القضية أن تفرض الكنيسة سطوتها وتكمل مسلسل الاضطهاد الذى بدأ بوفاء قسطنطين مرورا بكريستينا وانتهاءاً بكاميليا
انا مثلك مؤمن بالتعايش وحق كل احد فى اختيار دينه لكنى ارفض حد العداء أن تستقوى الكنيسة لضعف الدولة وتقيم دولة داخل الدولة وتفرض نظام محاكم تفتيش جديدة
لماذا لا تخرس الكنيسة كل الالسن وتخرج لنا وفاء قسطنطين وكاميليا لنصف دقية وهما تقولان ياجماعة احنا مسيحين ومبسوطين كدة
بس خلاص نقول احنا آسفين ياقداسة البابا وربنا يوفقهم
اما ان تستكبر الكنيسة وتستعلى فإن الأرهاب يولد الارهاب وإذا قام البابا بدور جورج بوش فسيجد كل المسلمين يقومون بدور اسامة ابن لادن
فالعنف يلد العنف والتطرف يخلق التطرف المضاد
...
تحياتى لقلمك وشخصك
..
نورالدين محمود

Sam Sh يقول...

أساتذتي الفاضلين
المشكلة هنا - بصراحة - سواء في موضوع كاميليا أو وفاء قسطنطين هي خوفهم من حد الردة الذي يجيز أن يقتل المرتد عن الإسلام ولا يكون على القاتل أى وزر أو خطأ و هذا كما يقول كثير من الشيوخ على الفضائيات التي نراها كل يوم فأنا - بالطبع - لا أعلم الشئ الكثير عن رأي الأئمة أو الفقهاء في هذا الأمر و أتمنى أن يصحح لي أحدكم هذا الإعتقاد لو كان خاطئا .

مجاهد : الدين الإسلامي تعايش مع كل الأديان و الثقافات التي كانت قبله و التي أتت بعده و التطرف ليس حلا لأي مشكلة من المشاكل .. أنا شخصيا - و أنا مسيحي - لا يعجبني أبدا إحساس المسيحيين و شعورهم المستمر في مصر بالإضطهاد لدرجة أن يقيموا الدنيا ولا يقعدوها لسبب لا يستدعي كل هذا الصخب و الضجيج مثل أن تسلم إمرأة بإرادتها الحرة فأنا أرى أن هذا لا يستدعي كل هذا الصخب و الضجيج و التظاهر .. ربما في حالة وفاء قسطنطين و كاميليا كانت الأمور مختلفة لأنهما زوجتا كاهنين و زوجة الكاهن تعتبر أم لكل الشعب و لذلك فالموضوع إتخذ أكبر من حجمه كثيرا .
لكني أيضا لا يعجبني ما فعله الكموني و أمثاله ولا يعجبني ما حدث في الكشح و في الإسكندرية .. و كل تلك الحوادث كان الجاني فيها مختل عقليا !!!!! لدرجة أن الأستاذ عمرو أديب و الأستاذ خيري رمضان و الأستاذ وائل الأبراشي و الأستاذ محمود سعد تعجبوا مثلي و إستنكروا بشدة أن يكون مختلا عقليا قام بالتخطيط للحصول على سلاح و إستطاع الحصول عليه فعلا و نفذ جريمته فكيف هذا ؟؟ هذا بالطبع إلى جانب أن حادثة الكشح لم تكن حادثة فردية بل كانت حادثة قتل جماعي على أساس طائفي كما صنفها العديد من رجال القانون المسلمين و المسيحيين و الدوليين .
الخلاصة أن الإحتقان السائد في المجتمع المصري اليوم هو ناتج تراكمات سنين عديدة من الشحن الطائفي عن طريق الشيوخ المتطرفين و القساوسة المتطرفين خارج مصر و أحيانا داخلها .. و الحل لن يكون إلا بالمواطنة الكاملة لكل المصريين و رفع الظلم عن الجميع و رفع التهميش عن فئات بعينها مثل الأقباط و المرأة و رفع الحظر عن جماعات بعينها مثل الإخوان المسلمين .. فعندما يعيش الجميع في حرية متساوون جميعا في الحقوق و الواجبات بغض النظر عن الدين و الجنس و اللون و العرق والإنتماء الطائفي أو المذهبي سيكون هذا بداية الحل الذي لن يأتي في يوم و ليله لكنه سيأخذ - في تصوري - وقتا طويلا .. لكن فقط دعونا نبدأ .. من أجل أولادنا و من أجل أنفسنا .. دعونا نبدأ

enjy يقول...

مرحبة بكل التعليقات اللى بتناقش الموضوع ومتحسرة أوى على التعليقات اللى بتغلط وتسب بجهل..

المفترض انى اخد كل التعليقات اللى فيها خناق وأحطها فى بوست واقول ان هو دة بالظبط اللى كنت بتكلم عنه.


داليا : تعرفى انا كتير بروح عندك وخصوصاً البوست الأخير بتاع المنطق..أنا بحس فعلاً انك زيي بالظبط ومبعرفش أعلق عشان بتكونى قلتى كل اللى المفروض أقوله..ربنا يسعدك يارب

مجاهد يقول...

سام
أنت نصراني ليس من حقك ان تكتب ولا تناقش أمثالنا من المسلمين الموحدين بالله طالما أنت مشرك
أعلن إسلامك و أخرج عن ضلالك و غيك لنتناقش معك فأنت لن تعلمني ديني و ديانتي و شريعتي
حد الردة صحيح وكلام كل شيوخنا الأجلاء صحيح و كما قلت من قبل من يخرج عن الإسلام ليس له لدينا إلا السيف

Sam Sh يقول...

ما شاء الله ...
دا إنت طلعتني كافر و مشرك كمان !!!!
تكونش فاكر إننا بنعبد 3 آلهة زي ما بعض الجهلة بيقولوا عننا ؟؟؟
أنا عاوزك تقرأ حاجة إسمها " قانون الإيمان المسيحي الأرثوذكسي " و شوف أول جملة فيه بتقول إيه ..
هتلاقيها بتقول : " بالحقيقة نؤمن بإله واحد . الله الآب . ضابط الكل . خالق السماء و الأرض و ما يرى وما لا يرى . نؤمن برب واحد "
فعلى أي أساس حضرتك قلت الكلام بتاع إن أنا مشرك ده ؟؟
و بعدين أنا مسيحي مش نصراني .. فيه فرق كبير جدا .. النصرانية دين كان منتشر أيام الرسول الكريم عليه أفضل الصلاة و السلام و كانت بتؤمن إن العذراء مريم هى الآلهة الحقيقية و دول اللي نزلت فيهم الآية الكريمة : " وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ "
و إحنا كمسيحيين لا نؤمن إطلاقا بأن العذراء مريم آلهة .. حاشا لله .. لا شريك له أبدا ولن يكون ...
فأرجوك متلقيش التهم جزافا لأن ده شئ ربنا بيعاقب عليه في يوم الحساب .. و مش حضرتك اللي هتحاسبني - مع إحترامي لحضرتك - ربنا بس هو اللي شايف و عارف كل حاجة و إحنا مش في مناقشة دينية يا أخي الحبيب ..
و انا طبعا بالتأكيد مش هعرفك ديانتك لأني مش فقيه في أمور الإسلام طبعا زي ما حضرتك فقيه فيها.
و أشكرك على تأكيد المعلومات الخاصة بحد الردة.
أدامك الله بخير يا أخي العزيز و أشكرك مشة أخرى على سعة صدرك و على كل كلماتك .

علاء يقول...

شعورٌ غير مريح-يكفي أن أصفه بذلك- أن أعود إلى هنا ثانية، لكن أرجو أن يستحق الدافع ذلك.
الدافع هو مقال لعلاء الأسواني بعنوان (فى مخاطر التمييز الإيجابى).. ياريت كل اللي دخلوا هنا يقرأوه، يمكن تتضح الصورة أكثر، وننطلق من أرضية أكثر رسوخًا بدل الهبل والعك اللي إحنا بنعمله
http://www.shorouknews.com/Columns/column.aspx?id=292688

علاء يقول...

هناك نقطة أو اثنتان (طلعوا آوت) من علاء الأسواني، لكن المقال في مجمله يحتاج لوقفات.. ويمكنني باطمئنان القول إنني أتفق معه في (جُلّ/معظم) ما قاله.

مجاهد يقول...

علاء الأسواني هذا هو الكاتب الذي كتب رواية عمارة يعقوبيان المليئة بالمشاهد الإباحية و الزنا و الفجور و اللواط أعوذ بالله
و صدق القول الذي يقول أن الطيور على أشكالها تقع فعلاء يستشهد بعلاءو يبدو أن الموضوع ليس تشابها في الأسماء فقط و لكنه في الأفكار أيضا ولعلك يا علاء تشجع الزنا و اللواط كما يشجعه علاء الأسواني أيضا أم ماذا ؟
علاء الأسواني وضع السم في العسل في هذا المقال عندما قال أنه مع حرية العقيدة و ممارسة شعائرها عند المسيحي و البعائي أيضا و انه يؤمن بحق كل إنسان في إختيار دينه
إنه يضع السم في العسل فبينما يتكلم عن إحترام إرادة المتحول للإسلام يطالب أيضا بإحترام شعائر المسيحي و البهائي و إحترام تحول أي مسلم إلى أي دين و هو امر مخالف للشريعة الإسلامية و ينافي الفطرة السليمة التي فطر عليها الناس أجمعين و هي الإسلام
قلتها و سأكررها من يخرج عن الإسلام ليس له إلا السيف كما تقول شريعتنا الغراء و ديننا الحنيف
تذكروا دينكم أيها المسلمون و إعتزوا به و بشريعتنا و بأحكام شريعتنا
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا إله إلا الله محمد رسول الله

enjy يقول...

أستاذ علاء..أنا آسفة..أنا بجد آسفة ومش عارفة ممكن أعمل إيه عشان يكون ترضية كافية ليك على اللى حصل هنا..أنا بجد بعتذر ومش عارفة أشيل التعليقات ولا أمسحها..أنا بكرر اعتذارى والله إعذرنى..أنا آسفة

Sam Sh يقول...

يا أستاذ مجاهد .. يا عم الحاج مش كده .. دي مش طريقة ولا ده كلام يصح إنه يتقال .. و الإسلام عمره ما قال كده أبدا ولا عمر الرسول الكريم عليه الصلاة و السلام جرح حد و إنتقده بالطريقة دي !!!
أستاذ علاء : إحنا بجد كلنا آسفين للي بيحصل ده بس مش عارف بجد نعمل إيه ؟ الأخ مجاهد طايح في الكل و واضح غنه مقتنع بنقطة معينة و مش قابل للنقاش و الكلام أصلا.
أستاذة إنجي : ممكن أقترح حل وسط و هو إنك تعملي مراقبة على التعليقات أو على الأقل تمنعي التعليقات الغير معروفة أو المجهولة ... مش عارف ده ممكن ولا لأ لكن ده مجرد إقتراح

enjy يقول...

سام..على فكرة أنا حطيت كومنت أعتذرلك فيه عن العك اللى حصل تجاهك هنا بس معرفش لما فتحت تانى لقيته منزلش..أنا بكرر أسفى على فكرة وبجد مش عارفة ممكن أعتذرلك إزاى..

أنا عايزة أمسح التعليقات بس مش عارفة..وأنا مش شاطرة أصلاً فى الحاجات دى..أنا بجد آسفة

Ramy يقول...

دكتورة انجى

على فكرة انامتابع الحوار من الأول

بس عارفة

كان صعب قوى اتكلم مع حد كده صراحه فأنتوا كتر خيركم ان انتوا ناقشتوه

انا مع اقتراح سام حطى اشراف ع التعليقات

شكرا

Sam Sh يقول...

حصل خير يا إنجي .. أنا مقدر موقفك و مفيش أي داعي للإعتذار .. إنتي مغلطتيش في أي حاجة ومش ذنبك إن فيه ناس بيفكروا غلط
و أتمنى بجد إن الموضوع يقف عند الحد ده سواء في المدونة أو برة المدونة ....
ربنا بجد بجد بجد يستر على مصر و على اللي رايحينله كلنا